ما در دوره تحول دیجیتال هستیم و هیچ شرکتی از اثرات این پدیده مصون نمیباشد. در هر صنعتی، مشتریان و کارمندان خواهان پویایی و سادگی بیشتر، دسترسی شفافتر به انواع اطلاعات و تجربه کاربری لذتبخشتر میباشند. عملیات داخلی نیز با دیجیتالیشدن سازمانها و مکانیزهشدن امور، دچار تحول عمیق شده است. این امر در حوزههایی مانند زنجیره تامین، بازاریابی و فروش نیز تاثیرگذار بوده است.
رونق کالاها در دهه ۲۰۰۰ و در اوایل قرن بیست و یکم اتفاق افتاد. قیمتهای بسیاری از کالاهای فیزیکی (مانند مواد غذایی، نفت، فلزات، مواد شیمیایی، سوخت و موارد مشابه) افزایش یافت و در برههای دچار سقوط شد ( ۲۰۱۴–۲۰۰۰). این روند به دنبال رکود بزرگی بود که در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ این کالاها را فراگرفته بود.
دیجیتالیسازی قادر است اساساً لجستیک را متحول کند و ۴ تریلیون دلار ارزش برای صنعت و جامعه به ارمغان آورد. در طول دو دههی گذشته، همزمان با وقوع تحولات عظیم و گسترش بهرهگیری از تلفن همراه و اینترنت، زندگی روزمرهی ما به طور فزایندهای دیجیتالی شده است.
در ادبیات مفهوم دیجیتال، سه واژه نزدیک به هم وجود دارد که تعریف دقیق و تفکیک آنها از یکدیگر کمک میکند تا اشتباهاً به جای یکدیگر به کار گرفته نشوند: Digitization یا رقمیسازی، digitalization یا دیجیتالیسازی و تحول دیجیتال یا digital transformation که در این مطلب به تشریح هر یک از این مفاهیم پرداخته شده است.