تغییر در فرایند تحویل: تحول دیجیتال در لجستیک

خلاصه

دیجیتالی‌سازی قادر است اساساً لجستیک را متحول ­کند و ۴ تریلیون دلار ارزش برای صنعت و جامعه به ارمغان آورد. در طول دو دهه‌ی گذشته، همزمان با وقوع تحولات عظیم و گسترش بهره‌گیری از تلفن همراه و اینترنت، زندگی روزمره‌ی ما به طور فزاینده‌ای دیجیتالی شده است. ظهور نامه‌های الکترونیکی، می‌تواند فرایند تحویل نامه‌ها و اسناد،  توسط ارائه دهندگان خدمات پستی را تحت شعاع قرار دهد. دانلودهای دیجیتال، قابلیت جایگزین شدن با محصولات فیزیکی را دارا  هستند، این امر می‌تواند ضربه مهلکی به صنعت لجستیک وارد کند. امروزه بسته‌های بیشتری نسبت به گذشته ارسال و در هر روز ۸۵ میلیون بسته و سند در سراسر دنیا تحویل داده می‌شود. در ادامه این مطلب شما را با تحول دیجیتال در صنعت لجستیک و تأثیرات آن آشنا خواهیم کرد.

نویسندگان

پریسا حسنی
کارشناس مشاوره فاوا شرکت مگفا
شهره مهرآسا
مدیرپروژه های فاوا شرکت مگفا

نوآوری‌های دیجیتال در صنعت لجستیک؛ در مقایسه با دیگر صنایع با سرعت کمتری ظهور یافته‌اند. این سرعت آهسته‌تر در بهره‌گیری از فناوری‌های دیجیتالی، خطرات عظیمی را به همراه دارد که در صورت نادیده گرفته شدن، حتی برای بزرگترین بازیکنان این صنعت می‌تواند فاجعه بار باشد.
از آنجا که سایر صنایع، مانند خرده‌فروشی، در ارتباط نزدیک با لجستیک قرار دارند، به واسطه‌ی حضور فناوری‌های دیجیتالی در این صنایع، صنعت لجستیک نیز متحول می‌شود، همین مساله احتمال ایجاد تحول دیجیتال در صنعت لجستیک را افزایش می‌دهد- به عنوان مثال، با افزایش تجارت الکترونیکی و میل مشتریان به خریدهای اینترنتی، بازیکنان دیجیتالی جدید و نوظهوری در مرحله‌ی تحویل کالا به مشتری نهایی (اصطلاحا بخش تحویل لست­مایل) مشاهده می‌شوند.

پیش بینی می‌شود تجارت الکترونیکی تا سال ۲۰۲۵ به شدت رشد کند.

پلت‌فرم‌های دیجیتالی در آینده­ی صنعت لجستیک، به طور قابل توجهی اهمیت پیدا می­کنند، این پلت­فرم­ها به شرکت­های کوچک این امکان را می‌دهند تا در بازارهای جهانی حضور یافته و با بزرگان این بخش رقابت کنند. طی چند سال آینده، رقابت برای ایجاد یک پلت­فرم جهانی جامع، تجربه مشتری از لجستیک را تغییر خواهد داد و استقرار این پلت‌فرم، کلید اصلی در تعیین برنده و بازنده بودن شرکت­ها در صنعت لجستیک دیجیتال خواهد بود.
با توجه به اینکه صنعت لجستیک با ناکارآمدی­‌های بسیار مهمی مواجه  است – به عنوان مثال، ۵۰٪ کامیون‌ها پس از تحویل محموله‌ی خود و در سفر بازگشت، محموله‌ای را حمل نکرده و به عبارت عامیانه بار آن‌ها خالی است – تحول دیجیتال با افزایش بهره‌وری، کاهش مصرف انرژی و کاهش تولید گازهای گلخانه‌­ای؛ قادر است تا مزایای اجتماعی و زیست‌محیطی قابل توجهی را به همراه آورد.

مضامین دیجیتال در صنعت لجستیک

مجمع جهانی اقتصاد با شناسایی مهمترین مضامیندیجیتال در صنعت لجستیک، منابع ارزش‌­آفرین جدیدی را در این بخش معرفی کرده و مورد بررسی قرار می‌دهد. براساس تجزیه‌وتحلیل روندهای کلان و فناورانه‌ی قدرتمند در این بخش، مصاحبه با ذینفعان کلیدی داخل و خارج صنعت لجستیک و بحث و گفتگو با اعضای شورای برنامه جهانی و مجمع جهانی اقتصاد در مورد آینده­‌ی لجستیک و زنجیره‌های تأمین، مضامین تحول دیجیتال در صنعت لجستیک طی یک دهه آینده عبارتند از:
  • خدمات اطلاعاتی (مبتنی بر داده)
  • خدمات لجستیکی
  • امکانات تحویل
  • اقتصاد دورانی
  • امکانات لجستیک اشتراکی

در هر مضمون، تعدادی از اقدامات دیجیتالی مشخص شده است (جدول زیر را ببینید).

   توجه: لجستیک شهری و اقتصاد دورانی در چهارچوب مولفه‌­های ارزیابی شاخص «ارزش در معرض خطر»، که در ادامه می­خوانید، قرار نگرفته‌­اند.
 
در ادامه شرح مختصری از هریک مضامین دیجیتال در صنعت لجستیک و اقدامات دیجیتالی متناظر با آن‌ها ارائه می‌شود.

۱-خدمات اطلاعاتی ( مبتنی بر داده)

این مضمون بر جریان داده‌­هایی که در زنجیره ارزش لجستیک وجود دارد، تمرکز می‌کند. داده‌ها در قرن بیست و یکم مانند نفت در قرن هیجدهم هستند: یک دارایی بسیار ارزشمند اما تا حد زیادی بدون استفاده. داده‌­های پراکنده به ندرت مفید هستند اما زمانی­که در قالبی یکپارچه قرار گرفته و  به درستی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار ­گیرند؛ می‌توانند برای اقدامات بیشتر، یک منبع ارزشمند محسوب شوند. در چنین شرایطی کسب­‌وکارها به جای اتکا به عقاید شخصی، می‌­توانند تصمیمات آگاهانه بگیرند. به همین دلیل، شرکت­‌ها باید منابع داده – به ویژه برج‌های کنترل لجستیک و تجزیه‌‌وتحلیل­‌هایی از قبیل: پیش‌­بینی تقاضا، بازپرسازی پویا، بهینه‌سازی مسیر، نگهداری و تعمیرات پیشگویانه و … – را درک کنند و به آن‌­ها به چشم منابع سودآوری در آینده، نگاه کنند.
معمولاً یک برج کنترل دارای سه سطح است:
۱) اجرای فرآیند: کارکردهای این سطح شامل برنامه­‌ریزی حمل و نقل، ردیابی و رهگیری، مدیریت صورتحساب­‌ها، حسابرسی و پرداخت می‌باشد.
۲) تجزیه‌وتحلیل: کارکردهای این سطح عبارتند از: ارزیابی و هدف‌­گذاری ارزش، منبع­‌یابی و بهینه‌سازی، مدیریت انطباق با قوانین و استانداردها و تجزیه‌وتحلیل عملکرد.
۳) قابلیت دید و یکپارچه‌سازی داده‌ها: کارکردهای این سطح شامل کنترل پنل اطلاعاتی خودرو و اعلان اخطار است.

۲- خدمات لجستیک

در حال حاضر، مفاهیم جدیدی در لجستیک به وجود آمده است که به شرح چگونگی اجرا و انجام خدمات در سال‌­های آینده اشاره می­کنند. این مضمون شامل سه مورد (پلت‌فرم‌‌های فرا­مرزی دیجیتالی، لجستیک شهری، تحویل در همان­روز) است که به نظر می‌رسد این موارد دارای تأثیر عملیاتی بر پایداری هستند و از ارائه‌دهندگان این نوع از خدمات درخواست می‌شود تا به منظور تقویت توانمندی‌های خود در رقابت با بخش‌های مختلف بازار، زیرساخت‌های خود را ترمیم کنند. کسب‌وکارها، به ویژه بنگاه­‌های کوچک و متوسط (SMEs) در مسیر جهانی شدن به سیستم‌های لجستیکی قابل اطمینان و دسترسی جهانی آسان نیاز دارند. از این رو لجستیک فرا­‌مرزی دیجیتالی می‌تواند منجر به تقویت فرایند دادوستدهای جهانی به ویژه برای بخش SME شود. پلت‌‌فرم‌‌های فرا‌­مرزی دیجیتالی نه تنها فروشندگان را به میلیون‌ها خریدار بالقوه متصل می­کنند، بلکه می‌توانند تقاضاهای مربوط به چندین باربری جداگانه را تلفیق کرده و روند برنامه‌­­ریزی لجستیک را بهینه‌سازی نماید، سپس براساس موقعیت انبار و محل تحویل، حالت­‌های حمل و نقل مناسب را پیشنهاد دهند. هدف از لجستیک شهری؛ کاهش تعداد وسایل نقلیه در شهرها است. برای دستیابی به این هدف، ضمن در نظر گرفتن شرایط ترافیکی، مشکلات تراکم ترافیک و مصرف سوخت، به فرایند بهینه‌سازی فعالیت‌­های لجستیکی و حمل و نقل در مناطق شهری توجه می‌­شود. در حال حاضر اقدام تحویل در همان روز، سریع‌ترین و انعطاف‌پذیرترین راه‌حل برای حمل محموله­‌های فوری و دارای شرایط ویژه است. مشتریانی که از یک خرده‌ فروش (مثلاً یک فروشگاه فیزیکی با یک سرویس تحویل آنلاین در منزل) خریداری می‌کنند، تمایل دارندکه کالاهای خود را در اسرع وقت – به ویژه اگر فسادپذیر باشند – دریافت نمایند.

۳- امکانات تحویل

حتی اکنون، پس از انقلاب دیجیتال و در عصر اطلاعات، نیاز به جابجایی کالاهای فیزیکی از نقطه­ی A به B همچنان وجود دارد. با این حال، روش‌­های تحویل در حال تغییر هستند. روند جمع­‌سپاری (برون‌‌سپاری به انبوه مردم) و نوآوری در ساخت (چاپ سه‌بعدی) و فناوری (هواپیماهای بدون سرنشین یا پهباد و کامیون‌های خودران) دامنه گسترده‌تری از شیوه­های حمل و نقل را فراهم کرده و فرصت­‌های متعددی را برای بازیکنان جدید در بازارهای لجستیک ایجاد نموده است. جمع‌­سپاری نوعی برون‌‌سپاری است ولی نه به شرکت‌‌ها یا سازمان‌‌های خاص بلکه به گروه فراوانی از افراد ناشناخته (غیر از کارمندان یا تأمین‌کنندگان). در لجستیک، جمع‌­سپاری می‌تواند با کمک به بازیکنان صنعت، با استفاده بهتر از ظرفیت‌های موجود، کارایی را افزایش داده و به‌­طور همزمان میزان اثرگذاری بر محیط‌زیست را کاهش دهد. در نتیجه­‌ی این اقدام میزان کل مایل‌­های طی‌­شده به وسیله‌­ی وسائل‌نقلیه کاهش می‌­یابد. فناوری چاپ سه‌­بعدی تهدید بزرگی را برای صنعت لجستیک ایجاد می‌کند، اگر مصرف‌کنندگان نهایی بتوانند شی مورد نظر خود را در مکانی نزدیک به محل زندگی خود چاپ کنند، دیگر نیازی به حمل و نقل در سراسر جهان نیست.
۴- اقتصاد دورانی
اقتصاد دورانی جایگزینی برای اقتصاد خطی سنتی است. در اقتصاد خطی سنتی منابع ساخته می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند و پس از آن از بین می‌روند. در اقتصاد دورانی، در پایان عمر منبع یا محصول، مواد تشکیل دهنده آن بازیابی شده و مورد بازسازی قرار می‌گیرند. این تئوری می‌تواند از مزایای عملی در بخش لجستیک بهره ببرد.

۵- امکانات لجستیک اشتراکی

اقتصاد اشتراکی مزایایی را برای لجستیک به همراه خواهد داشت، زیرا به همه شرکت‌­کنندگان امکان می‌­دهد هزینه‌های ثابت را به اشتراک بگذارند، بجای یک سرمایه‌گذاری بزرگ، چندین سرمایه‌گذاری کوچکتر انجام دهند. کاربردهای اساسی اقتصاد اشتراکی در صنعت لجستیک شامل اقداماتی چون اشتراک­‌گذاری دارایی‌های فیزیکی پر هزینه، به ویژه انبارها و وسایل نقلیه حمل و نقل است.

تحول دیجیتال در لجستیک: فرصتی ۴ تریلیون دلاری

تجزیه‌و‌تحلیل ارزش در معرض ریسک (value-at-stake) ابزاری است که تأثیر تحول دیجیتال در صنایع را بر مشتری، جامعه، صنعت و محیط‌زیست ارزیابی می‌­کند. مجمع جهانی اقتصاد هدف از به­‌کارگیری این ابزار را ایجاد یک زبان مشترک میان رهبران صنعت و سیاست‌گذاران بیان می­‌کند تا به واسطه­ی آن بتوانند درک کاملی از ارزشی که دیجیتال می‌تواند برای صنعت و جامعه جهانی به وجود آورد را محیا سازند. در ادامه‌ی این مقاله، به طور خاص این ابزار با هدف ارزیابی تاثیر اقدامات تحول دیجیتال در صنعت لجستیک بر صنعت و جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تجزیه‌و‌تحلیل پیش‌­رو نشان می‌­دهد که دیجیتالی شدن لجستیک می‌تواند منجر به ایجاد ۱.۵ تریلیون دلار ارزش برای بازیکنان لجستیک شود و ۲.۴ تریلیون دلار دیگر از مزایای اجتماعی را در طی دهه آینده (تا سال ۲۰۲۵) برای این صنعت به ارمغان آورد (شکل زیر را ببینید).

توجه: در شکل زیر اندازه­‌ی حباب­‌ها نشان‌دهنده‌­ی میزان ارزش در معرض ریسک ایجادشده در صنعت لجستیک و جامعه را به واسطه‌­ی اقدامات دیجیتال نشان می‌­دهد. مقدار کل ارزش در معرض ریسک در بعد جامعه (محور عمودی) شامل مجموع اثرات و منافعی است که مشتری، جامعه و محیط‌زیست به واسطه­ی اقدامات دیجیتال دریافت می‌کنند. در این محاسبه اثراتی که بر روی سایر صنایع اتفاق می‌افتد و جان­‌هایی که به واسطه‌­ی این اقدامات حفظ می­‌شود در نظر گرفته نشده است.
 
یافته‌های مهم این تحلیل را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

خدمات اطلاعاتی مبتنی بر داده

اقدامات دیجیتالی مربوط به این مضمون، ۸۱۰ میلیارد دلار ارزش را برای صنعت ایجاد می‌­کند. بازیکنان این صنعت از ابزار تجزیه‌و‌تحلیل به­منظور بهینه‌سازی مسیرها، کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات و بهبود بهره‌­برداری استفاده می‌‌کنند. بازیکنان بزرگ راه‌حل‌های برج کنترل را برای تقویت این مزایا با دید در زمان واقعی پیاده­سازی می‌­کنند و با کاهش زمان خرابی و بازیابی، سودهای افزایشی ایجاد می‌کنند.

جمع سپاری

جمع‌­سپاری یک عامل تغییردهنده بالقوه در صنعت است. این عامل فضای این بخش را رقابتی‌­تر کرده و شرکت‌­های بزرگ حمل‌ونقل را در معرض خطر از دست دادن ۳۱۰ میلیارد دلار سود عملیاتی قرار می­‌دهد. این مقدار سود توسط بازیکنانی که در پلت‌‌فرم‌‌های جمع‌­سپاری ثبت نام کرده‌اند تصاحب می‌­شود.

پلت‌فرم‌های فرامرزی دیجیتالی

این اقدام ابتکاری دیجیتال با ساده کردن فرآیندهای واردات و صادرات، جریان­‌های تجاری (صادرات و واردات) را افزایش می‌دهد. این پلت­فرم­‌ها می توانند ۱۲۰ میلیارد دلار در قالب کمیسیون کسب کنند. در نتیجه‌ی افزایش تجارت (داد و ستد)، شرکت‌های لجستیک می‌توانند ۵۰ میلیارد دلار سود دیگر کسب نمایند

امکانات تحویل در بلند مدت

کامیون­‌های خودران و هواپیماهای بدون سرنشین (پهباد)، به محض غلبه بر موانع نظارتی و کنترلی (رگلاتوری) و امکان‌‌پذیری بکارگیری انبوه آن­‌‌ها، منجر به افزایش کارایی صنعت می‌‌­شوند و مزایای قابل توجهی در جامعه به همراه خواهند داشت. با این حال، در طی ۱۰ سال آینده تخمین زده می­‌‌شود که آن­‌ها سهم نسبتاً کمتری در سودآوری داشته باشند. (تقریبا به اندازه­ی تقریبی ۵۰ میلیارد دلار)

مزایای اجتماعی و مشتری

بیشترین تاثیر حاصل از تحول دیجیتال در صنعت لجستیک؛ مزایای اجتماعی است. این موارد شامل انتشار کمتر گاز دی اکسید کربن، تراکم کمتر در جریان ترافیکی، زندگی‌­های نجات­یافته به خاطر کاهش تصادفات، افزایش تجارت (داد و ستد) فرامرزی در نتیجه­‌ی استقرار پلت‌فرم‌‌های ساده صادرات و واردات و ارائه­‌ی تخفیف به مشتریان به دلیل افزایش سطح بهره‌­‌برداری است. دیجیتال به تنهایی این فرصت را دارد تا میزان انتشار آلایندگی‌‌ها را ۱۰٪ تا ۱۲٪ تا سال ۲۰۲۵ کاهش دهد. کل مزایایی که عمدتاً از طریق سه اقدام ابتکاری؛ جمع­‌سپاری، افزایش پلت‌­فرم‌­های فرا­مرزی دیجیتالی و توافق‌­نامه­‌های انبار اشتراکی، در اختیار مشتریان و جامعه قرار می­‌گیرد حدود ۲.۴ تریلیون دلار تخمین زده شده است.

جمع‌ سپاری، کلید دستیابی به ارزش اجتماعی

پلت‌‌فرم‌‌های جمع‌­سپاری- لجستیک  “Uber” – می‌توانند عامل تغییردهنده‌­ی بازی باشند. آن­‌ها با کمک به بنگاه‌­های کوچکتر در راستای افزایش سطح بهره­وری آن‌­ها، صنعت لجستیک را رقابتی‌­تر می‌­کنند و مزایای اجتماعی مانند کاهش هزینه‌­های لجستیک (به میزان ۸۰۰ میلیارد دلار) را برای مشتریان به ارمغان می‌­آورند. آن‌­ها همچنین می‌توانند میزان انتشار CO2 را ۳.۶ میلیارد تن کاهش دهند، این در حالی است که مشتریان با استفاده از این پلت‌­فرم­‌ها می­توانند درآمد جانبی کسب کنند، چراکه آن­ها تصمیم می­‌گیرند از وسایل نقلیه شخصی خود برای تحویل کالاها در سفرهای شخصی استفاده کنند. قانون­‌گذاری صحیح باعث تقویت این پلت‌­فرم­‌ها و افزایش میزان پذیرش و استقرار این شیوه خواهد شد.

قدم‌های بعدی در حرکت به سمت یک صنعت لجستیک دیجیتال

برخی از الزامات اساسی که جزء عناصر سازنده‌­ی تحول دیجیتال صنعت لجستیک است، ارائه گردید. دو مورد از مهم‌ترین قابلیت‌­هایی که شرکت‌ها، بدون شک، باید در جهت کسب آن اقدام نمایند، عبارتند از: 
  • شرکت‌ها باید مجموعه داده‌­های خود (که از تمامی مراحل زنجیره ارزش خود جمع‌­آوری می‌­کنند) را بهبود بخشند.
  • شرکت­‌ها باید اطمینان حاصل کنند که از توانایی تجزیه‌و تحلیل جریان داده­‌های کلان برای بدست آوردن بینش‌­هایی که باعث بهبود بهره‌­وری عملیاتی و راه‌­اندازی سرویس‌های جدید برای آن‌ها شود، برخوردار هستند.
کلمات کلیدی: لجستیک، تحول دیجیتال، اقدامات دیجیتال، ارزش در معرض ریسک

منابع

به اشتراک بگذارید