انقلاب صنعتی چهارم چگونه می تواند در پیروزی بر کووید ۱۹ به ما کمک کند ؟

کوید19

  • چین، کره جنوبی و تایوان از جمله کشورهایی هستند که از کلان داده، هوش مصنوعی و سایر فناوری­ های نوظهور برای مدیریت و کاهش خطراتCOVID-19استفاده می­کنند.
  • جامائیکا و چندین کشور دیگر در قاره آفریقا نمونه ­های خوبی از رویکردهای رهبری را ارائه نمودند که این رویکردها، در زمان بحران کرونا کمک کننده می­باشد.
  • در کشورهایی که فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم هنوز در دسترس نیست، رهبری درست (sound leadership) از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

انقلاب صنعتی چهارم ابزارهای لازم برای مقابله با کووید ۱۹ را ارائه می­دهد.
کووید ۱۹ به صورت گسترده در حال افزایش است و وجود ارتباطات تنگانگ بین مردم بخاطر شرایط زندگی، سرعت گسترش این ویروس را بیشتر می­کند. ما باید از ابزارهای نوین (tools of tomorrow)برای دفاع از امنیت آینده خود استفاده کنیم و همچنین رهبری خوب بیش از هر زمان دیگری در این شرایط لازم است.
توانایی در ایجاد یک چارچوب پویا و یکپارچه از داده­های سلامت و بهداشت هرگز به اندازه امروز ضروری نبوده است. تایوان، که موفقیت خوبی در کنترل کوید ۱۹ داشته است، رویکردی داده محور برای مقابله با کوید ۱۹ اتخاذ کرده است. تایوانی­ها با بهره­گیری از داده­های بزرگ، یک پایگاه داده ایجاد کرده و از آن برای ردیابی و پیش­بینی ریسک­های عفونی متناسب با پروتکل­های غربالگری فرودگاه استفاده کردند. همچنین ردیابی از طریق تلفن همراه نیز به منظور اطمینان از اینکه افراد در معرض ریسک در خانه قرنطینه شده­­اند و فاصله اجتماعی رعایت می­شود مورد استفاده قرار گرفت. همچنین از ابزارهای مشابه در کشورهای سنگاپور و کره جنوبی به منظور مقابله با کووید ۱۹ بهره گرفته شده است. از سایر کشورها نیز دعوت شده است تا از ابزارهای خود در حوزه انقلاب صنعتی چهارم به منظورکاهش تعدا مبتلایان بهره­ بگیرند.
کشور چین از چندین مدل هوش مصنوعی برای افزایش دقت تشخیص در تفسیر نتایج رادیوگرافی در زمان کم استفاده کرده است، همچنین چین از قدرت ربات­ها و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرده است تا با تسهیل در تحویل غذا و دارو و ضد عفونی فضاهای عمومی، تماس بین افراد را به حداقل برساند.
ابزارهای انقلاب صنعتی چهارم، تلاش ­های جهانی را در پاسخ به به این بحران توانمند و تقویت کرده است، اما اجرای خوب باید با استراتژی خوب همراه باشد. کشورهایی که قادر به بهره­گیری سریع از توانمندی ­های انقلاب صنعتی چهارم نیستند، باید به اقدامات سریع و استراتژیک اعتماد کنند.
اگر ابزارهای فردا را در اختیار نداریم، امروز باید یک رهبر داشته باشیم
شرایط فعلی جهانی نیاز به رهبری مسئولانه را نشان می­دهد. کووید ۱۹ خیلی سریع روش­های زندگی، کار و ارتباط با محیط اطراف را تغییر داده است و توانایی انطباق، تعامل و الهام گرفتن از بحران، نسبت به گذشته از اهمیت بالایی برخوردار است. رهبران اغلب در مقابله با کووید ۱۹ از اقدامات واکنشی استفاده کرده ­اند. جمهوری چک مانند چین، سریعاً سیاست استفاده تمامی مردم از ماسک با هدف کاهش شیوع ویروس کرونا را به اجرا درآورد.
جامائیکا، نقطه ­ای از نقشه جهان، اقدامات سریع و استراتژیک برای مهار ویروس را از طریق ایجاد حساسیت عمومی و افزایش سواد سلامت جامعه انجام داده است.
چند جزیره کارائیب (به ویژه جزایر کیمن و سنت وینسنت و گرنادینها)  مانند جامائیکا به سرعت عمل کرده و اقدامات مناسب به منظور کاهش انتقال ویروس به جامعه را انجام دادند که نتایج خوبی را به همراه داشته است.
چندین کشور در قاره آفریقا در پاسخ به بحران ویروس کرونا بسیار پیشگیرانه رفتار کردند. سنگال و نیجریه با توجه به تجربه گذشته خود در رابطه با شیوع ابولا، به سرعت با اولویت­ بندی استراتژیک تست ­های تهاجمی به کووید ۱۹ پاسخ دادند. آفریقای جنوبی انجام آزمایش (Drive through testing) را به عنوان ابزاری هوشمند در تسریع تلاش ­های تشخیصی پذیرفته است.
ما باید با آنچه در اختیار داریم، هر کاری که می­توانیم در نبرد با کوید ۱۹ انجام دهیم.
انقلاب صنعتی چهارم جامعه را با ابزارهای بسیار قدرتمند مجهز کرده است و ما باید از قابلیت­های آن برای پیروزی در این مبارزه استفاده کنیم. با این حال، آن­ها نمی­توانند جایگزین رهبری درست باشند. رهبری در مناطقی که زیرساخت­ های تکنولوژیکی ضعیفی در حوزه سلامت و مراقبت ­های بهداشتی دارند، به عنوان یک ابزار مهم و حیاتی ظهور کرده است و آن­ها مجبور هستند از سخن معروف تئودور روزولت(Theodore Roosevelt) “انجام کاری که می­توانند، با آنچه دارند(doing what they can, with what they have)”  پیروی کنند.

منابع