کاربرد IIOT در دوران کرونا

مقدمه

اینترنت اشیاء صنعتی می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا  از بحران فعلی گذر کرده و به هنگام اجرایی شدن مجدد عملیات، قوی‌تر ظاهر شوند

شرکت‌های صنعتی انتظار داشتند که در سال ۲۰۲۰ فشار اقتصادی قابل ملاحظه‌ای به‌واسطه‌ی مناقشات تجاری فعلی، پیامدهای مبتنی بر خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا، چالش‌های صنعت خودرو و کاهش تقاضا در چین ایجاد شود.

نویسندگان

فخرالسادات غمخواری
 کارشناس ارشد فاوا شرکت مگفا
پریسا حسنی
 کارشناس خدمات مشاوره فاوا شرکت مگفا

اما هیچ کس پیش‌بینی نکرده بود که بیماری همه‌گیر COVID-19 اقتصاد جهانی و عملکرد شرکت‌های صنعتی را دچار یک بحران بی‌سابقه می‌کند. با گسترش کروناویروس، دولت‌ها، مقامات بهداشت و درمان و رهبران تجارت برای حفظ زندگی و مهار این  میزان از گسترش متمرکز شده‌اند. به موازات آن، آن‌ها می‌خواهند به حمایت از معیشت میلیون‌ها کارگر که اکنون مرخصی گرفته، بیکار شده یا در خطر از دست دادن شغل خود قرار گرفته‌اند، پرداخته و میزان خسارت واردشده به نیروی کار را کاهش دهند.
در تمام صنایع، شوک‌های عرضه و تقاضا به میزان قابل توجهی حجم تولید را کاهش داده یا عملیات را متوقف کرده است. به عنوان مثال، تمام OEM های اصلی اتومبیل در اروپا شبکه‌های تولیدی خود را تعطیل کرده‌اند و در نتیجه در زنجیره‌های ارزش مربوطه اختلال ایجاد نموده‌اند. در مواردی که کسب‌وکار ادامه داشته است، اقدامات مربوط به فاصله‌گذاری فیزیکی به طرز چشمگیری عملکرد، مسئولیت‌های کارکنان و کارمندان را تحت تاثیر قرار داده است.
بعد از کاهش پندمیک باید سفری را آغاز کرد. این سفر و حرکت در سه مضمون قابل برنامه‌ریزی است و هر مضمون شامل سوالات متفاوتی است.
  • تصمیم(resolve): چگونه می‌توان از تداوم کسب‌وکار اطمینان حاصل کرد؟
  • بازگشت و انعطاف‌پذیری: چگونه می‌توان به کسب‌وکار بازگشت و انعطاف‌پذیری را جهت سازگاری با روند به وجود آمده در آینده افزایش داد؟
  • تصور مجدد و اصلاح(reimagination): چگونه می توان در درازمدت، در جهانی که به‌واسطه‌ی پندمیک تغییر کرده است، کسب‌وکار را بهبود بخشید و حتی قوی‌تر ظاهر شد؟
IoT صنعتی (IIoT) که یکی از عناصر اصلی صنعت ۴.۰ است، می تواند شرکت‌ها را درجهت ادامه‌ی مسیر خود یاری کند. IIoT طی چند سال گذشته در بسیاری از موارد ارزش خود را نشان داده است، اما برخی از منتقدان هنوز به ارزش‌آفرینی IIoTشک داشته و ترجیح می‌دهند که سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی را به این زمینه اختصاص ندهند. با این حال، تعداد معدودی از رهبران مشاغل، IIoT را به عنوان یک اهرم اساسی برای ایجاد بهبود در مواقع بحران می‌شناسند، به خصوص اگر سازمان‌های آن‌ها قبلا به بررسی دقیق این فناوری نپرداخته باشند.
این مقاله تصورات غلط در مورد IIoT را برطرف می‌کند و توضیح می‌دهد که چگونه صنعتگران می‌توانند IIoT  را به محض حرکت در سه افق؛ حل، بازگشت و انعطاف‌پذیری و تصور مجدد و اصلاح، بکار گیرند(جدول ۱)
در این رابطه شرکت‌ها لازم نیست تا طیف وسیعی از فناوری‌ها را به اختیار بگیرند بلکه با اتکا به فناوری‌های مهم و اساسی مانند راهکارهای اتصال و پلت‌فرم‌ها (که در بازار به راحتی می‌توان به آن‌ها دست یافت) و با اندکی زحمت قادر خواهند بود تا راه‌حل‌های IIoT را در هر کسب و کاری اعمال نمایند.
تصمیم: استفاده از IIoT به‌منظور حفظ تداوم کسب‌وکار
در مواجهه با بحران COVID-19، رهبران صنعتی یک اصل در کسب‌وکار را دنبال می‌کنند: حفظ عملیات.
IIoT با پیکربندی خودکار در سخت‌افزار می‌تواند جهت اطمینان از امنیت و سلامت کارکنان، بهبود نقدینگی و کاهش هزینه‌های کوتاه مدت کمک کند و بدین ترتیب تداوم مشاغل را تضمین کرده و خسارت اقتصادی را به حداقل برساند.

۱-تضمین امنیت و سلامت کارکنان:
شرکت ها به طور ناگهانی با حجم وسیعی از دورکاری مواجه شده‌اند و همچنین نگرانی‌های جدیدی را در خصوص محافظت از کارمندان باقی‌مانده در محل دارند. در سطح کارگاه‌ها، اقداماتی نظیر اقدامات زیر صورت می‌پذیرد:
  • تشکیل تیم‌ها در گروه‌های حداکثر پنج تا ده نفر
  • فاصله‌گذاری میان زمان شروع و پایان شیفت
  • سازماندهی مجدد چیدمان محل کار
  • فاصله بیش از ۱.۵ متر (پنج فوت) بین کارمندان
  • انجام فرایند انتقال شیفت از راه دور
۳
ابزارهای IIoT می توانند نقش مهمی در خصوص تضمین امنیت و سلامت کارکنان ایفا کنند.
  • همکاری از راه دور کارکنان: به طور کلی، هرچه فرایندهای یک شرکت دیجیتالیزه‌تر(more digitized a company’s processes) باشد، همکاری از راه دور ساده‌تر است. ابزارهای در دسترسIIoT، از ادامه کار با تعداد کمتر کارمند در سایت پشتیبانی می‌کنند، زیرا کار از راه دور را برای عملکردهای مستقیم و غیرمستقیم تسهیل می‌کنند. به عنوان مثال، یک تامین‌کننده ردیف یک ایالات متحده برای بهینه‌سازی تولید و افزایش شفافیت از یک سیستم اجرایی تولیدmanufacturing-execution system)(MES))استفاده می‌کند. حتی در زمان‌هایی که بسیاری از مدیران دیگر در سایت حضور پیدا نمی‌کنند، خروجی‌های MES و اطلاعاتی که ارائه می‌دهد سبب می‌شود تا مدیران با استفاده از آن‌ها تصمیمات ارزشمندی را به هنگام گفتگو از طریق ویدیو کنفرانس اتخاذ نمایند. راه‌حل‌های مشابهی برای کارمندان مشغول به کار در سطح کارگاه‌ها نیز موجود است. در نظر بگیرید که چگونه یک سازنده‌ی اصلی قطعات وسایل‌نقلیه تجاری اروپا(European commercial-vehicle OEM) از تابلوهای تیم دیجیتالی(digital team boards)برای هماهنگی شغل، اندازه‌گیری سطح تولید و بهبود شکاف عملکرد در شیفت استفاده می‌کند. سایر ابزارهای IIoT ، مانند نقشه‌های حرارتی دیجیتال، می‌توانند در زمینه‌ی تحلیل مشکلات ریشه‌ای مسائل متفاوت به کار گرفته شوند. به عنوان مثال، با خراب شدن دستگاه‌ها، ابزارهای IIoT می‌توانند اطلاعات را از سنسورها دریافت کنند که این اطلاعات، مشکلات را نشان می‌دهند، مانند اجزای شکسته شده یا نشت روغن که می‌تواند در تولید اختلال ایجاد کند. تیم‌ها سپس می‌توانند خروجی ابزار را مرور کرده و درمورد منابع احتمالی خطا بر روی ویدئو کنفرانس بحث کنند.
  • ردیابی نیروی‌کار: اگر بنگاه‌های صنعتی همچنان باز بوده و به فعالیت خود ادامه می‌دهند، راه‌حل‌های «ردیابی نیروی‌کار» می‌تواند در اجرای اقدامات ضروری در جهت فاصله‌گذاری فیزیکی موثر واقع شوند. در صورت رضایت کارگران و مجوز مقررات محلی، کارکنان می‌توانند از دستگاه‌های پوشیدنی موقعیت‌یابی جهت تعیین محدوده‌ی اختصاصی استفاده نمایند. این دستگاه‌های موقعیت‌یابی نشان می‌دهند که کارگران در چه موقعیت‌هایی حضور دارند و حرکت آن‌ها در میان تسهیلات به چه ترتیب هست. اطلاعات به دست آمده از این طریق در الگوریتم‌های هوشمند قرار گرفته و سپس به مدیران کمک می‌کند تا گردش کار را بهینه سازند و میزان تعامل و تماس را به هنگام تغییر و تحویل شیفت و سایر تعاملات مهم دیگر به حداقل برسانند. به عنوان مثال، اخیراً، یک شرکت با استفاده از بینش‌های IIoT ، به سرعت وقفه‌ها و شیفت‌ها را مرتباً برنامه‌ریزی و تنظیم کرده و این امکان را فراهم می‌کند تا ضمن کاهش چشمگیر تماس کارمندان، روند ادامه کار و عملیات ادامه یابد.
تعداد زیادی از راه‌حل‌های ردیابی IIoT به طور خودکار دسترسی به مناطق خاص را، در صورتی که در آنجا تعداد زیادی از مردم تجمع کرده باشند، محدود می‌کنند. در صورت مثبت بودن تست کروناویروس، کارکنان می‌توانند از داده‌های موقعیت‌یابی دستگاه‌های پوشیدنی خود در جهت اطلاع‌رسانی به همکارانی که در نزدیکی آن‌ها بوده‌اند، استفاده کنند. البته برای محافظت از حریم شخصی کارکنان باید کلیه اطلاعات مربوط به کارگر محرمانه باشد. اگر COVID-19 افراد زیادی را به دلیل بیماری، مجبور به غیبت کند، دستگاه‌ها؛ بخش مدیریت را از مناطقی که با کمبود نیروی انسانی مواجه شده‌اند؛ آگاه می‌سازد. این دستگاه‌ها هم‌چنین به بخش مدیریت این امکان را می‌دهد تا مناطق عملیاتی در معرض کندی یا سایر خطرات را شناسایی کنند. علاوه بر محافظت از کارگران، راه‌حل‌های مربوط به ردیابی می‌تواند عملیات را بهبود ببخشد. به طور کلی، نمونه‌های موردی نشان داده‌اند که استفاده از این راه‌حل‌ها، بسته به ماهیت کارخانه (به عنوان مثال، تعداد ماشین آلات و انواع فرایندهای موجود در آن کارخانه)، منجر به افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی بهره‌وری می‌شود.
بهبودهای حاصل شده به دلیل بهره‌وری بالاتر کارمندان و زمان کاهش‌یافته‌ی چرخه است. شرکت‌های صنعتی می‌توانند طی چند هفته از طریق راه‌حل‌های در دسترس  IIoT و به‌واسطه‌ی ردیابی نیروی‌کار، مزایای چشمگیری را کسب نمایند. برخی از این راه‌حل‌ها می‌توانند ظرف پنج روز پس از شروع آماده‌سازی برای اجرای برنامه در اختیار قرار گیرند. این راه‌حل‌های از پیش تنظیم‌شده(prepackaged) معمولاً حاوی یک کیت IIoT (سنسورها ، فرستنده لبهedge transmitters) و یک بستر IIoT کلی (پلت‌فرم داده، داشبورد)(dashboards)، رابط(interfaces)) هستند. این موارد به سرمایه‌گذاری نسبتاً کمی نیاز دارند و تحلیل‌های عملیاتی عمیق و بلادرنگ را ارائه دهند.

  •  سیستم های کنترل بصری(vision-based control system) : درکنار ابزارهای همکاری از راه دور، سیستم‌های کنترلی مبتنی بر دید می‌توانند در بحران کنونی نقش بسیار مهمی را داشته باشند.  به عنوان مثال، سیستم‌هایی که فیدهای ویدیویی(video feed) را تجزیه و تحلیل می‌کنند، می‌توانند با تصویربرداری مادون قرمز(infrared imaging) ترکیب شوند تا تب را تشخیص دهند. این ابزارها در کنار هم می‌‌توانند در شناسایی کارمندان آلوده یا عفونی، نظارت بر فاصله‌گذاری فیزیکی و اطمینان از ماندن کارمندان بیمار در خانه موثر واقع شوند. (مقررات محلی ممکن است تعیین کنند که آیا چنین برنامه‌هایی مجاز هستند یا خیر.)  برخی از شرکت‌ها به منظور دستیابی به اهداف مشابه، اقداماتی که به فناوری محدودی نیاز دارند را با سیستم‌های کنترل مبتنی بر دید ترکیب می‌کنند. به عنوان مثال آمازون دمای بدن کارگران را در ورودی‌های انبارها اندازه‌گیری می‌کنند. آمازون همچنین از نرم‌افزار یادگیری ماشینی برای تجزیه‌و‌تحلیل فیلم‌های خام به دست‌آمده از دوربین‌های فیلمبرداری در محل استفاده می‌کند تا اطمینان حاصل شود که کارکنان فاصله‌های توصیه شده از یکدیگر در هنگام شیفت را رعایت کرده و سلامت آن‌ها حفظ می‌شود.
  • کنترل دارایی از راه دور:  IIoT  این امکان را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا حتی به‌هنگام وجود محدودیت‌های کاری در سطح کارگاه‌ها و جهت حفظ اقدامات بهداشت عمومی از راه‌حل «نظارت و کنترل از راه دور تجهیزات» استفاده کرده و روند ادامه یافتن عملیات را حفظ کنند. برای اجرای چنین خدماتی، شرکت‌ها باید دارایی‌های مهم را به نرم‌افزار کنترل مبتنی بر ابر متصل کنند. تولیدکنندگان تجهیزات اصلی ماشین‌آلات و فروشندگان نرم افزار کنترل صنعتی، کیت‌های اتصال و افزونه‌های نرم افزار(software extension) را برای اکثر تجهیزات ارائه می‌دهند. کارمندان می‌توانند ضمن رعایت بالاترین استانداردهای امنیتی، از خانه خود به این ابزارها دسترسی پیدا کنند تا از شرکت‌ها و مشتریان خود محافظت کنند.

۲-مدیریت و بهبود نقدینگی
زمانی که COVID-19 در زنجیره‌های تأمین و تقاضای مشتری اختلال ایجاد کرده است، مدیریت و بهبود نقدینگی برای شرکت‌های صنعتی بسیار مهم است، IIoT می‌تواند با استفاده از سه ابزار زیر به مدیریت و بهبود نقدینگی بپردازد.
۵
  •  مدیریت موجودی به‌واسطه‌ی IIoT :این مورد می‌تواند به شرکت‌های صنعتی کمک کند تا موجودی‌ها را کاهش داده و درنتیجه نقدینگی را مستقیماً آزاد کنند. به عنوان مثال، سنسورها می‌توانند سطح پر شدن کانتینرها را در یک سایت با استفاده از امواج فراصوت(ultrasound) کنترل کنند. برنامه‌های دیگر می‌توانند با استفاده از برچسب‌های جغرافیایی(geo tags) و ارتباطات یکپارچه تلفن‌همراه، جریان مواد را در مسافت‌های طولانی ردیابی کنند. این شفافیت  بلادرنگ به تیم لجستیک اجازه می‌دهد تا جریان مواد را با دقت بیشتری مدیریت کنند و مواد اولیه و سایر ورودی‌ها را نزدیک به تاریخ مورد نیاز خود سفارش دهند و بدین ترتیب سطح موجودی را کاهش دهند. اگرچه نتایج به دست آمده از نظر صنعت و شرکت متفاوت است، IIoT  می‌تواند به کاهش میزان موجودی کلی تا ۳۶ درصد کمک کند.
  • کاهش ضایعات: مشابه مدیریت موجودی، IIoT می‌تواند در مورد ضایعات ایجاد شده در طول تولید شفافیت ایجاد کرده و علت اصلی آن را پیدا کنند.این بینش‌ها از هدررفتن بی‌مورد پول جلو‌گیری می‌کند، چراکه دراین‌صورت مواد کمتری برای همان میزان از تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تولید انبوه، شرکت‌ها می‌توانند با نصب دستگاه‌های اندازه‌گیری اساسی(basic measurement devices) مانند سنجه‌ها و سنسورهای in-line* که اطلاعات را از طریق IIoT  ارسال می‌کنند، پول قابل توجهی را پس‌انداز کنند. به عنوان مثال، یک شرکت بسته‌بندی به اندازه‌گیری طول و وزن پلاستیک‌های دورریز (به‌طور خاص پلاستیک‌های با ضخامت کمتر از ۱۰ میلی‌متر)پرداخته است و از این طریق اپراتورهای دستگاه را در جهت کاهش ضایعات تشویق نموده است. این اقدامات در کمتر از شش ماه منجر به کاهش ۲۰ درصدی میزان زباله‌ها شده است.
  •  چرخه نگهداری و تعمیرات طولانی‌تر: شرکت‌ها می‌توانند به جای اینکه بعد از مدت زمان معین و مشخصی بخشی از دستگاه و قطعات را عوض کنند، عمر دستگاه را با استفاده از سنسورهای IIoT افزایش دهند(این سنسورها با اندازه‌گیری شرایط و شاخص‌های مربوطه این افزایش عمر را منجر می‌شوند). در صورت عدم نیاز به تعمیر، شرکت‌ها می‌توانند دوره‌های استاندارد بازرسی را طولانی‌تر نمایند. بهبود در فرایند نظارت بر وضعیت به طور معمول هزینه‌های نگهداری را ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش می‌دهد.
*سنسور Inline یک سیستم طیف سنجی کامل فلورسانس است که بر اساس طیف سنج Qwave ساخته شده است. این سنسور در خطوط تولید برای کنترل و نظارت بر انباشتگی مواد استفاده می شود.
 

۳-کاهش هزینه‌ها در کوتاه مدت
  • مدیریت عملکرد دیجیتال: راه‌حل‌های نرم‌افزاری مبتنی بر IIoT، می‌توانند یک داشبورد بلادرنگ از شاخص‌های کلیدی عملکرد را به منظور پشتیبانی از نحوه‌ی تبادل نظر و گفتگوی میان نیروی کار مستقر در کارگاه و افزایش شفافیت فراهم کنند. این ابزارها همچنین امکان ردیابی اقدامات بهبود و همچنین ارسال هشدار به اپراتورها را از طریق دستگاه‌های تلفن همراه فراهم می‌آورند.
۶
این نرم‌افزار، داده‌های ماشینی مانند اطلاعات مربوط به اثربخشی کلی تجهیزات، تولید قطعات و کیفیت را از طریق اتصال IIoT  ارزیابی می‌کند. بهبود مدیریت عملکرد می‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری نیروی‌کار در شرکت‌ها شود( به‌میزان ۲۰ تا ۴۰ درصد )
  • پشتیبانی از راه دور: علاوه بر بهبود ایمنی کارکنان، تجربه نشان داده است که ابزارهای پشتیبانی و نگهداری از راه دور می‌توانند نیاز به ملاقات‌ها و جلسات حضوری کاهش دهند و از این طریق، منجر به کاهش ۱۰ تا ۴۰ درصد از هزینه‌های خدمات میدانی، به ویژه سفرها، شوند. این مزایا ممکن است برای سازنده‌ی اصلی قطعات ماشینی بسیار قابل توجه باشد.
 
بازگشت و انعطاف‌پذیری: استفاده از IIoT برای افزایش انعطاف‌پذیری در میان عدم‌قطعیت‌های موجود
در روزها و ماه‌های آینده با چالش‌های جدید و ناشناخته‌ای مواجه خواهیم شد. پس از پایان بحران پندمیک، بدون شک شوک‌های غیر منتظره‌ای رخ خواهد داد، از موضوعات بهداشتی جدید و عرضه و تقاضای تغییریافته گرفته تا تنش‌های ژئوپلیتیکی که در روند تجارت اختلال ایجاد می‌کنند. شرکت‌ها می‌توانند با تمرکز بر پیشرفت‌ در سه حوزه‌ی اتصال و امنیت سایبری، بهبود در هزینه‌های میان‌مدت و انعطاف‌پذیری و ثبات درآمد؛ بازگشت خود را به عملیات عادی تسریع کرده، میزان استفاده از IIoT را افزایش داده و انعطاف‌پذیری را به‌وجود آورند.
 
۱-اتصال و امنیت سایبری:
 اتصال قوی و امنیت سایبری امکان بهتر دیده شدن در سراسر زنجیره تأمین را فراهم می‌کند و به صنایع این امکان را می‌دهد تا با سرعت بیشتری نسبت به اختلالات واکنش نشان دهند. زمان مورد نیاز برای بهبود اتصال و امنیت سایبری متفاوت خواهد بود و مقدار این زمان به طور کلی به وضعیت عملیاتی شرکت، از جمله تعداد دستگاه‌ها و راه‌حل‌های نرم‌افزاری موجود، بستگی دارد.
۷
  •     رونمایی از اتصال در مقیاس بزرگ: بسیاری از شرکت‌ها نیاز مبرمی در زمینه‌ی کنترل از راه دور ماشین آلات مختلف توسط کارمندان دارند. از آنجایی که بسیاری از ماشینآلات در حال حاضر متوقف شده‌اند، شرکت‌ها ممکن است بتوانند راحت‌تر کیت‌های اتصال را روی آن‌ها نصب کنند. برای تسریع در روند رونمایی، کارگران می‌توانند هر بار که خدمات تعمیرو‌نگهداری معمول را انجام می‌دهند(و درنتیجه دستگاه متوقف شده است)، یک جعبه اتصال نصب کنند. هر دستگاهی که به اینترنت متصل باشد، به صنایع کمک می‌کند، زیرا امکان نظارت از راه دور، جمع‌آوری داده‌ها و سایر خدمات را فراهم می‌کند.
  •     امنیت سایبری: از آنجا که شرکت‌ها به طور فزاینده‌ای به دیجیتالی کردن فعالیت‌های تولیدی خود می‌پردازند، امنیت سایبری اهمیت بیشتری می‌یابد. همانند ایجاد ارتباطات در مقیاس بزرگ، شرکت‌ها می‌توانند از فرصت توقف اجباری ایجاد شده در ماشین‌آلات و عملیات استفاده کرده و به آسانی امنیت سایبری را در همه سطوح بهبود بخشند، زیرا اعمال اصلاحات باعث ایجاد اختلالات اساسی نمی‌شود. برخی از این اقدامات ساده در حوزه‌ی امنیت سایبری عبارتند از: به‌روزرسانی‌های مهم نرم‌افزار و به‌روزرسانی سیستم عامل سخت افزار. این مراحل به ظاهر ساده موجب حداقل‌سازی خطرات کلی مرتبط با امنیت سایبری می‌شود.
۲-بهبود در هزینه‌های میان مدت و انعطاف‌پذیری
چندین کاربرد از IIoT وجود دارد که با کاهش موقعیت‌هایی که در آن مقادیر سود و زیان سربه‌سر می‌شود و با ایجاد یک مبنای هزینه انعطاف پذیرتر، به شرکت‌های صنعتی کمک می‌کند تا پس از بحران و در روند به‌وجود آمده‌ی پس از آن (روند نرمال جدید) بتوانند سازگار شوند.
۸
  •      بهینه‌سازی دارایی با استفاده از IIoT : این کاربرد شامل استفاده از آنالیزهای پیشرفته برای شناسایی علل اصلی و اقدامات متقابل مربوط به سه شاخص اثربخشی تجهیزات کلی(overall equipment effectiveness (OEE) است: در دسترس بودن، عملکرد و کیفیت. به عنوان مثال، میزان شاخص‌های OEE  برای یک تامین‌کننده تجهیزات مربوط به هوافضاپیما، هنگام تولید یک قطعه مهم هواپیما، مقدار کمی را به خود اختصاص داده است. این تامین‌کننده از راه‌حل‌های IIoT(سنسور) برای نظارت و تشخیص برخی از مشکلات مانند ساییدگی ابزار و مواد از دست رفته استفاده  می‌کند. بر اساس اطلاعات سنسور، این شرکت قادر به بهینه‌سازی توالی کارها در یک اتاق کنترل مرکزی است. با این پیشرفت‌ها، این شرکت ۸۰ درصد OEE را به دست آورد. ابزارهای IIoT همچنین ممکن است به شرکت‌ها کمک کنند تا مشکلاتی که قبلاً در زنجیره تأمین آن‌ها ناشناخته  بوده است را کشف کنند. در حالی که تأثیر استفاده از راه‌حل‌های IIoT بر OEE  ممکن است به شدت به وضعیت فعلی شرکت وابسته باشد، شرکت‌ها ممکن است قادر باشند تا بدین وسیله OEE را تا ۵ درصد افزایش دهند(مثلاً در  شرکتی با تولیدات حجم کم و با درجه‌ی جزئیات و پیچیدگی بالا).
  •       شفافیت بلادرنگ خرید. ابزارهای IIoT می‌توانند با استفاده از اطلاعات بلادرنگ در مورد موجودی‌ها و ظرفیت تولید، به شرکت‌ها در بهینه‌سازی خرید کمک کنند. در واقع به این وسیله مقداری که باید سفارش داده شود تعیین می‌شود، علاوه بر آن این ابزارها به برقراری مذاکرات جدید در زمینه‌ی انعقاد سریع قرارداد کمک می‌کند. این ویژگی به ویژه در بحران فعلی اهمیت دارد زیرا قیمت کالاها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. به طور مثال نفت و مس را درنظر بگیرید که قیمت هر دوی آن‌ها حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است. بهینه‌سازی مربوط به تصمیمات انتخاب فروشنده و بهبود استراتژی‌های مذاکره به طور معمول باعث کاهش ۲ تا ۵ درصدی هزینه‌ها مربوط به تهیه‌ی مواد اولیه می‌شود. با توجه به وقایع فعلی، این پس انداز احتمالاً در حال حاضر بیشتر خواهد بود.

۳-    ثبات درآمد:
با اطمینان از ثبات درآمد در طی دوره‌های کاری، شرکت‌های صنعتی در مواجهه با رکودهای غیرمنتظره، می‌توانند دوام بیشتری داشته باشند. کاربردهای IIoT در این حیطه بدین صورت است:
۱۱
  •         بهترین اقدام بعدی برای فروش و خدمات. این کاربرد با تمرکز بر مشتری می‌تواند باعث افزایش درآمد و رضایت مشتری شود. شرکت‌ها با استفاده از تجزیه‌وتحلیل پیشرفته نصب شده در پایگاه مدیریت، بهترین اقدامات را برای نمایندگان فروش و خدمات تعیین می‌کنند. بسته به مقررات محلی، این داده‌ها می‌توانند اطلاعاتی را در مورد شرایط واقعی ماشین و شرایط تاریخی(مربوط به وضعیت گذشته‌ی آن‌) و همچنین سوابق مشتری ارائه دهند. ابزارهای مربوط به IIoT همچنین می‌توانند جهت تخمین پاسخ و رفتار مشتریان به هنگام مواجهه با برخی خدمات خاص یا ارتقاء خدمات یا فراهم‌آوری قطعات یدکی، مورد استفاده قرار گیرند. تأثیر بر درآمد این کاربرد به میزان قابل توجهی به میزان اهمیت خدمات پس از فروش در صنعت وابسته است. شرکت‌ها همچنین می‌توانند از این کاربرد در حیطه‌ی وظایف داخلی خود بهره ببرند، به طور مثال این کاربرد قادر است تا بهترین اقدامات بعدی برای تیم نگهداری شرکت را تعریف کند( مشروط بر اینکه داده‌های لازم در دسترس باشد).
  •          بهینه‌سازی قیمت‌گذاری پویا: ابزارهای قیمت‌گذاری با استفاده از IIoT می‌توانند داده‌های مربوط به عرضه و تقاضا را به‌صورت بلادرنگ یا  نسبتا بلادرنگ مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دهند. این داده‌ها به‌واسطه‌ی دارایی‌های متصل دردسترس قرار گرفته است و شامل اطلاعات مربوط به سطح موجودی، ظرفیت موجود، برنامه‌های تولید و تاریخ تحویل پیش‌بینی‌شده می‌شود. بر اساس این تجزیه‌وتحلیل، ابزارها بهترین قیمت را برای یک تاریخ خاص پیشنهاد می‌کنند و به شرکت‌ها این امکان را می‌دهند تا مرتباً این قیمت‌ها را بروزرسانی کنند. این کاربرد به طور معمول درآمد را در حدود ۵ تا ۸ درصد افزایش می‌دهد. همچنین به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا راحت‌تر از قبل به قیمت‌گذاری محصولات جدید بپردازند.

تصور مجدد و اصلاح: اعمال نفوذ IIoT ابزاری برای ظهور قوی‌تر پس از بحران

۱-افزایش انعطاف‌پذیری عملیاتی
حتی پس از کاهش این بیماری همه‌گیر، مشاغل هم‌چنان از آن تأثیر می‌گیرند. از طرف مشتری، ممکن است صنعتگران شاهد تغییرات دائمی باشند. این تغییرات بدین صورت است که مشتری خواهان فرایند تحویل بدون تماس است. آن‌ها همچنین ممکن است تصمیم بگیرند استراتژی‌های جدیدی را در کل زنجیره تأمین به کار گیرند تا از بروز اختلالاتی مشابه آنچه که در اوایل سال ۲۰۲۰ به واسطه‌ی این بیماری با آن‌ها روبرو شده‌اند(اختلالات به وجود آمده در زنجیره تامین)، جلوگیری کنند. علاوه بر مذاکره در مورد بحران فعلی، شرکت‌ها باید برای چنین تغییراتی آماده شوند و هدف‌شان ظهور قوی‌تر از گذشته باشد.
کارخانه‌های Lighthouse *  ثابت می‌کنند که بهره‌گیری از کاربردهای IIoT متناسب با مقیاس، می‌تواند پیشرفت‌های چشمگیری را برای کلیه شاخص‌های کلیدی عملکرد عملیاتی ایجاد کند. به عنوان مثال، با بهره‌گیری از این کاربردها برخی تولید را ۱۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش داده‌اند، هزینه‌های محصول را ۵ تا ۴۰ درصد و زمان ارائه به بازار با به میزان ۳۰ تا ۹۰ درصد کاهش داده‌اند.
به طور کلی، صنعتگران باید در جهت انعطاف‌پذیری بیشتر عملیاتی، به ویژه توانایی تغییر حجم و اندازه‌ی تولید در صورت لزوم، اهتمام ورزند، کاربردهای IIoT زیر، نشان می‌دهد که چگونه شرکت‌ها می‌توانند انعطاف‌پذیری عملیاتی را افزایش دهند و اثرات قابل توجه حاصل از آن را دریافت نمایند.
  • ادغام زنجیره تأمین در سراسر زنجیره ارزش :IIoT ، تبادل بلادرنگ داده در میان کلیه شرکت‌کنندگان زنجیره تأمین را آسان نموده است و نمای یکپارچه‌ای از برنامه‌های تولید، برنامه‌ریزی، موجودی، کیفیت و زمان تحویل پیش‌بینی‌شده را ایجاد می‌نماید. علاوه بر ایجاد شفافیت و اعتماد، چنین ابزارهایی می‌توانند هزینه‌های زنجیره تأمین و ریسک‌ها را نیز کاهش دهند. به عنوان مثال دریافت سیگنال از ماشین‌های متصل در هنگام اتمام مواد اولیه یا پیگیری جریان مواد در زنجیره تأمین با استفاده از برچسب های جغرافیایی. با استفاده از این بینش‌ها، شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از یک رویکرد جامع‌تر، سطح موجودی، برنامه‌ریزی تولید و استفاده از حمل و نقل را بهینه کنند (اطلاعات موجودی در جهت بهبود برنامه‌ریزی در سراسر زنجیره تأمین، از جمله تصمیم‌گیری در مورد تولید مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد.) شرکت‌ها همچنین با سرعت بیشتری مشکلات مرتبط با تامین‌کنندگان را شناسایی می‌کنند. در نتیجه این شرکت‌ها قادر خواهند بود تا قبل از تشدید این مشکلات، اقداماتی را در این خصوص انجام دهند.
  • بهینه‌سازی فرآیندIn-line :IIoT با استفاده از تجزیه‌و‌تحلیل پیشرفته قادر است تا به بهینه‌سازی پارامترهای فرآیند پرداخته و راندمان تولید دستگاه‌های منفرد یا کل خطوط تولید را افزایش دهد. الگوریتم، اطلاعات مربوط به کلیه متغیرهای موجود، از جمله تولید، برنامه‌ریزی، وضعیت دارایی و کالاهای ورودی را تجزیه‌وتحلیل می‌کند. داده‌های دستگاه‌های مختلف  با اطلاعات مربوط به برنامه تولید کلی ترکیب می‌شوند و به شرکت‌ها امکان می‌دهند تنظیمات دستگاه را بر اساس مراحل تولید قبلی و بعدی بهینه کنند. این امر به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا برنامه‌های تولید را به سرعت تنظیم کنند تا تغییرات در تقاضا یا اختلالات غیرمترقبه زنجیره تأمین را لحاظ کرده و خود را با آن‌ها وفق دهند.
شرکت‌های صنعتی برای بهره‌برداری از IIoT در زمان‌های چالش برانگیز رویکردهای مختلفی را اتخاذ می‌کنند، اما هنگام شروع کار سه روش همیشه مفید است:
  • حرکت سریع و اثرگذار راه‌حل‌های در دسترسIIoT : حرکت سریع و اثرگذار راه‌حل‌های در دسترسIIoT که شامل راه‌حل‌های ارائه شده از جانب ارائه‌دهندگان فناوری و سازندگان اصلی قطعات ماشین می‌شود، درجهت حفظ و ادامه‌ی عملیات ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این راه‌حل‌ها می‌توانند تغییرات سریعی را در فرایند کنترل از راه دور عملیات ایجاد نمایند و به حفظ امنیت و سلامت کارکنان کمک کنند.
  • انجام پیشرفت‌های استراتژیک: انجام پیشرفت‌های استراتژیک، شامل راه‌حل‌های ارتباطی در مقیاس بزرگ و سرمایه‌گذاری در امنیت سایبری است. این رویکرد به ویژه زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که عملیات در جهت ایجاد انعطاف‌پذیری و رقابتی‌تر شدن کند باشد.
  • اصلاح مدل عملیاتی با استفاده از راه‌حل‌های IIoT: کارمندان غیر عملیاتی که ممکن است در هنگام بحران بیکار باشند، می‌توانند به ارزیابی، اولویت‌بندی و تهیه راه‌حل‌های بلند مدت کمک کنند. این فرصت برای شرکت‌ها این امکان را ایجاد می‌کند تا در صورت کاهش همه‌گیری، ظهور قوی‌تری را نسبت به قبل داشته باشند.
*کارخانه‌های Lighthouse کارخانه‌هایی هستند که فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم را (از فناوری‌های اولیه گرفته تا یکپارچه سازی متناسب با مقیاس) به خدمت گرفته‌اند، بنابراین از مزایای چشمگیر مالی و عملیاتی برخوردار می‌گردند

کلید واژه ها

اینترنت اشیا صنعتی،فناوری های پیشرفته،covid19، کرونا،IIOT

به اشتراک بگذارید