فناوری‌های صنعت ۴.۰ چیست؟

خلاصه

ظهور فناوری جدید دیجیتال صنعتی، معروف به صنعت ۴.۰، تحولی است که امکان جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مبادله شده میان ماشین‌ها را فراهم می‌آورد، و فرآیندهای کارآمدتر، انعطاف‌پذیرتر و سریع­تر را برای تولید کالاهای با کیفیت بالاتر همزمان با کاهش هزینه امکان پذیر می‌سازد. این انقلاب در  تولید باعث افزایش بهره‌وری، تحول اقتصادی، ارتقا رشد صنعتی، تغییر مشخصات نیروی کار و در نهایت تغییر شکل رقابت سازمان‌ها و حوزه­ های رقابتی خواهد شد.
کسب‌وکارها با چالش‌های بزرگی در برابر پذیرش این فناوری‌های جدید مواجه هستند. برای ایجاد و حفظ پیشتازی در این رقابت، به بهترین شکل، شرکت‌ها باید دانش عملی خود را در مورد فناوری‌های دیجیتال و موارد استفاده مرتبط گسترش داده و سپس استراتژی‌های تولید دیجیتالی خود را توسعه و تعمیق بخشند.
در این مقاله ۹ فناوری تحول آفرین تولید صنعتی که توسط شرکت BCG معرفی شده است، ارائه می‌شود.

نویسندگان

فاطمه سلیمانی روزبهانی
مشاور شرکت مگفا
شهره مهرآسا
مدیر پروژه های فاوا شرکت مگفا

نُه فناوری تحول‌آفرین تولید صنعتی

فناوری‌های دیجیتال پیشرفته در حال حاضر نیز در تولید استفاده می­شود، اما صنعت ۴.۰، تولید را متحول می‌کند. این امر منجر به کارایی بیشتر و تغییر روابط تولید سنتی بین تولیدکنندگان، تامین­کنندگان، مشتریان، و همچنین بین انسان و ماشین می‌شود. نُه روند فناوری،
پایه ­های صنعت ۴.۰ را شکل می‌دهند.

 

1- داده­ ورزی و کلان داده (Big data and Analytics)

با گسترش سریع اینترنت اشیاء و سایر حسگرها، حجم و سرعت داده‌ها در بخش تولید صنعتی درحال رشد است. همانطور که سایر بخش‌ها فناوری‌های پیشرفته‌ای همانند محاسبات لبه، محاسبه مه‌واره‌ای، محاسبات ابری و غیره را به منظور استخراج ارزش از کلان داده‌ به کارگرفته‌اند، صنعت ۴.۰ مسیر تحلیل کلان داده‌ را هموار می‌کند. بازدهی سرمایه برای تولید کنندگان در حال حاضر از نظر بهره‌وری عملیاتی افزایش یافته، افزایش کیفیت، و واکنش سریع‌ به سیگنال‌های بازارهای در حال تغییر، جذابیت­های بهره ­گیری از داده ­ورزی و کلان داده است می‌کند [۱]. در حوزه صنعت ۴.۰، جمع‌آوری و ارزیابی جامع داده‌ها از منابع مختلف (تجهیزات و سیستم‌های تولید و سیستم‌های مدیریت مشتری)، تبدیل به استانداردی برای پشتیبانی از تصمیم‌گیری بلادرنگ خواهد شد. به عنوان گامی به سوی توسعه صنعت هوشمند و پایدار، تحلیل کلان داده‌ نقش حیاتی ایفا می‌کند [۲]

2- ربات‌های خودکار (Autonomous Robots)

بعد ضروری صنعت ۴.۰ روش‌های تولید مستقل است که برگرفته از «اینترنت اشیاء» است. ایده‌ای که با بهره­گیری از یک شبکه متصل از اشیا، دستگاه‌ها و ماشین‌های کامپیوتری که می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، بوجود آمده است. ربات‌های خودکار نمونه بارزی از این تکنولوژی در صنایع بیشماری از جمله تولید هستند.
با اتصال این ماشین­ها به یک سرور مرکزی، پایگاه داده یا کنترل‌کننده منطق قابل برنامه‌ریزی، اقدامات ربات‌ها می‌تواند تا حد زیادی هماهنگ و خودکار شود. ربات‌ها می‌توانند به طور هوشمندانه وظایف خود را به شیوه‌ای هماهنگ با حداقل نیروی انسانی انجام دهند.
به این دلیل که این ربات‌ها به صورت دیجیتالی به هم متصل شده‌اند، حرکات فیزیکی آن‌ها نیز در شبکه موجود است. ربات‌های خودکار متحرک  ۳(AMRs)سیگنال‌های کاری را از سیستم‌های تولید بلادرنگ و سیستم‌های اجرایی تولید، مونتاژ دریافت می‌کنند، بنابراین می‌توانند بر روی مونتاژ و تولید متمرکز شوند [۳].
ربات‌ها در نهایت با یکدیگر تعامل خواهند داشت و در کنار انسان‌ها به‌راحتی کار می‌کنند و از آن‌ها یاد می‌گیرند. ربات‌ها هزینه کمتری داشته و قابلیت‌های بیشتری نسبت به نمونه­های امروزی که در تولید استفاده می‌شوند، دارند.

3- شبیه‌سازی (Simulation)

فناوری­های صنعت ۴.۰ بر اساس مفهوم شبیه‌سازی ارزیابی می­شوند. مطالعات نشان می‌دهد که شبیه‌سازی کامپیوتری در چندین مورد از مفاهیم و فناوری­های صنعت ۴.۰ کاربرد دارد، به عنوان مثال، کاربرد شبیه‌سازی در مدل‌سازی هیبریدی (به عنوان مثال، دوقلوهای دیجیتال (نسخه مجازی دستگاههای فیزیکی))، آموزش مبتنی بر شبیه‌سازی، داده­ورزی (به عنوان مثال، تحلیل تجربی مبتنی بر شبیه‌سازی)، و طراحی محصول مبتنی بر شبیه‌سازی. شبیه‌سازی نقش محوری در تحقق چشم‌انداز صنعت ۴.۰ دارد، و گزاف نیست که بگوییم شبیه‌سازی قلب صنعت ۴.۰ است [۴].
شبیه‌سازی‌ها به طور گسترده در عملیات‌ ماشین­آلات برای بهره ­برداری از داده‌های بلادرنگ و انعکاس دنیای فیزیکی در یک مدل مجازی، استفاده می‌شود، و می‌تواند شامل ماشین‌ها، محصولات و انسان‌ها باشد. این کار به اپراتورها امکان می‌دهد تا قبل از ایجاد تغییرات فیزیکی در دستگاه‌ها، تنظیمات ماشین ­آلات را برای محصولات بعدی در دنیای مجازی آزمایش و بهینه‌سازی کنند، در نتیجه زمان راه‌اندازی ماشین را کاهش و کیفیت را افزایش دهند.

4- یکپارچگی افقی و عمودی سیستم (Horizontal and Vertical System Integration)

صنعت ۴.۰ به شدت اهمیت یکپارچگی افقی و عمودی را افزایش داده و آن‌ را به ستون فقراتی که کارخانه هوشمند بر مبنای آن بنا شده، تبدیل کرده‌است. عبارت­های «یکپارچگی افقی» و «یکپارچگی عمودی» در بسیاری از حوزه­ها جای خود را باز کرده­اند. از دیدگاه عملیاتی، یک شرکت یکپارچگی افقی فعالیت‌های خود را حول شایستگی‌های محوری خود متمرکز می‌کند و در به پایان رساندن یک زنجیره مشارکت می­کند. از طرف دیگر شرکتی که یکپارچگی عمودی دارد، بیشتر زنجیره ارزش خود را در خانه نگه می‌دارد تا بتواند از توسعه محصول برای تولید، بازاریابی، فروش، و توزیع استفاده کند [۵].
با پیاده­سازی صنعت ۴.۰، شرکت‌ها، ادارات، واحدهای وظیفه‌ای و قابلیت‌ها بسیار منسجم­تر خواهند شد، زیرا شبکه‌های داده یکپارچه بین شرکتی و بین­المللی تکامل پیدا کرده و زنجیره‌های ارزش واقعی خودکار را فعال می‌سازند.

 

5- اینترنت اشیاء صنعتی (Industrial Internet of Things)

اینترنت اشیاء صنعتی بطور ساده به معنی اتصال دستگاه­های موجود در کارخانه است که توسعه سیستم‌های سایبرفیزیکی و ارتباطات میان دستگاه‌ها را ممکن می‌کند و روش‌های جدیدی برای تولید و جمع‌آوری داده‌ها در سراسر فضای صنعتی فراهم می‌کند. اینترنت اشیاء صنعتی بر انتخاب دستگاه‌هایی تمرکز دارد که امکان مشاهده ریزترین جزییات تولید را فراهم می‌کنند و قابلیت نگهداری پیشگویانه و تحلیل کلان داده‌ را دارند.
صنعت ۴.۰ به این معنی است که بتوان دستگاه­های بیشتری (و حتی گاه محصولات نیمه­کاره) را مجهز به محاسبات تعبیه‌شده نمود. این کار به تجهیزات عملیاتی اجازه می‌دهد تا علاوه بر اینکه با هم ارتباط برقرار می‌کنند، با یک یا چند کنترل‌کننده متمرکز دیگر، در صورت لزوم تعامل داشته باشند.

6- امنیت سایبری (Cyber Security)

افزایش تعداد دستگاه­های متصل و استفاده از پروتکل‌های ارتباطی استاندارد صنعت ۴.۰، نیاز به حفاظت از سیستم‌های صنعتی حیاتی و خطوط تولید دربرابر تهدیدات امینت سایبری را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. در نتیجه، ارتباطات قابل‌اطمینان همانند هویت پیشرفته و مدیریت دسترسی ماشین‌ها و کاربران ضروری هستند.

7- فناوری ابر (Cloud)

در فضای هوشمند امروزی، تولید کنندگان تحت فشار فزاینده برای پاسخ به صنعت ۴.۰ تلاش می‌کنند تا زنجیره‌های تامین خود را دیجیتال کنند. در این راستا تولیدکنندگان بیش از پیش به دنبال راه‌حل‌های نوین مبتنی بر ابر مانند حسگرهای اینترنت اشیاء و ماشین­آلات متصل و فراهم کردن داشبوردهای بلادرنگ نمایانگر فعالیت­های لحظه­ای خطوط تولید هستند.
ابر، تبادلِ بلادرنگ داده‌ها، ایجاد و ارتقاء محیط همکاری و یکپارچه‌سازی دیجیتال را تسهیل می‌کند. زنجیره تامین تسهیم شده که از ابر و اطلاعات موجود استفاده می‌کند، به شکل بهتری ارتباط ذینفعان کلیدی را ایجاد کرده، امکان مشاهده بلادرنگ فرایندها را فراهم نموده، و به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا زنجیره تامین را مدیریت کنند، کارایی را هدایت کرده و مدیریت ریسک را ارتقاء بخشند [۶].
امروزه بیشتر شرکت­ها کسب‌وکارشان مرتبط با تولید و اشتراک بیشتر داده­ها در داخل و خارج از مرزهای سازمان است. این در حالی است که عملکرد فناوری‌های مبتنی بر ابر در حال بهبود بیش از پیش است و زمان پاسخ­دهی در این سیستم­ها به چند میلی‌ثانیه خواهد رسید. در نتیجه، داده‌های دستگاه­ها و عملکرد آن‌ها به طور فزاینده‌ای به سمت ابر خواهند رفت و خدمات داده محور بیشتری را برای سیستم‌های تولید فراهم می‌کنند.

8- تولید افزاینده (Additive Manufacturing)

شرکت‌ها تازه شروع به استفاده از تولید افزاینده (بعنوان مثال چاپ سه­بعدی) کرده‌اند که عمدتا از آن‌ها برای تولید نمونه و تولید قطعات  یدکی استفاده می‌شود. با صنعت ۴.۰، این روش‌های تولید افزاینده به طور گسترده برای تولید دسته‌های کوچک محصولات سفارشی استفاده می‌شود که مزایایی مانند طرح‌های پیچیده، سبک در ساخت‌وساز را ارائه می‌دهد.

9- واقعیت افزوده (Augmented Reality)

سیستم‌های مبتنی بر واقعیت ‌افزوده، از خدمات متنوعی همچون انتخاب قطعات در یک انبار و ارسال دستورالعمل‌های تعمیر بر روی دستگاه‌های همراه پشتیبانی می‌کنند. این سیستم‌ها در حال حاضر در مراحل ابتدایی خود هستند، اما در آینده، شرکت‌ها از واقعیت افزوده استفاده بیشتری می‌کنند تا به کارگران جهت بهبود روندهای تصمیم‌گیری و رویه‌های کاری بصورت بلادرنگ اطلاع ­رسانی کنند.

کلید واژه ها

صنعت ۴.۰، فناوری‌های تحول‌آفرین، استراتژی تولید دیجیتالی

منابع