صنعت خودرو با توربو شارژ دیجیتال

مقدمه

صنعت خودرو یکی از پیشرو‌ترین صنایع جهان در جذب و بهره‌برداری از فناوری است و در حال حاضر با ظهور فناوری‌های تحول‌آفرین، با بهترین موقعیت برای رشد مواجه است. زنجیره ارزش سنتی صنعت خودرو متشکل از تولیدکنندگان تجهیزات اصلی(OEM)، تامین‌کنندگان، خرده‌فروشان و بازار لوازم جانبی است که تحول دیجیتال عاملی جهت فراهم نمودن فرصت‌های بی‌نظیر برای ایجاد ارزش و تحولات گسترده در سرتاسر این زنجیره است. تحلیل‌های مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۵، به واسطه تحول دیجیتال در صنعت خودرو، بیش از ۰.۶۷ تریلیون دلار ارزش برای فعالان این صنعت و ۳.۱ تریلیون دلار منفعت اجتماعی ایجاد می‌گردد. بدین ترتیب گردهم آمدن ذینفعان این صنعت و همکاری متقابل آن‌ها به‌منظور اولویت‌بندی اقدامات جهت تحقق ارزش ۵ برابری تخمین زده شده برای اجتماع نسبت به صنعت خودرو، یکی از الزامات این صنعت و همسویی آن با تحولات فناورانه است.

نویسندگان

فخرالسادات غمخواری
کارشناس ارشد پروژه های فاوا شرکت مگفا

بنابراین صنعت خودرو ناگزیر از پذیرش و پاسخ دادن به فناوری‌های نوظهور است؛ اکسنچر در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ با مشارکت مدیران اجرایی ۱۹۹ شرکت خودروسازی(با درآمد سالانه بیش از ۱ میلیارد دلار) از ۱۴ کشور انجام داده است، شش نیرویی که صنعت خودرو را به تغییر و تحول وامی‌دارد این چنین بیان می‌کند:
  • رشد تمایل به شخصی‌سازی محصولات صنعت خودرو در بین مشتریان مانند mobility service
  • ضرورت هرچه بیشتر افزایش بهره‌وری از طریق سرمایه‌گذاری هدفمند در اهرم‌های فناورانه توسعه از جمله رباتیک صنعتی
  • تارشدن مرزهای صنعت خودرو با معرفی فناوری‌های تحول‌آفرین مانند بلاک‌چین
  • لزوم اجرای بهتر مدیریت انرژی و طراحی کارخانه
  • تکامل اکوسیستم‌های کسب‌وکاری که بر اساس آن شرکت‌ها در کنار استارتاپ‌ها، رقبا و مشتریان فعالیت می‌کنند، و نه در مقابل آن‌ها و به دنبال آن ارائه خدمات جدید از جمله نگهداری پیشگویانه
  • سیاست‌های اقتصادی، که نگاه بلندمدت به تجارت بین‌المللی را به چالش کشیده و منجر به وضع مقررات جدید برای انطباق با تحولات دیجیتال می‌شود.
همچنین اکسنچر با برشمردن اتصال[۱] ، رانندگی خودکار[۲] ، اقتصاد اشتراکی[۳] و برقی‌سازی[۴] به عنوان چهار روند اصلی صنعت خودرو، پیش‌بینی می‌نماید تا سال ۲۰۳۰ فروش سنتی صنعت خودرو به ۲.۲ تریلیون دلار و خدمات Mobility به ۱.۳ تریلیون دلار افزایش یابد. به همین علت خودروسازان جهان درتلاش هستند تا ارزش‌های جدید جهت جلب رضایت مشتریان ایجاد کنند که این امر هزینه کمی ندارد و طبق تحقیقات انجام شده طی بازه زمانی ۲۰۱۶-۲۰۱۸ بخش طراحی و مهندسی یک سوم از سرمایه‌گذاری‌های نوآوری توسط خودروسازان را به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر مطالعه‌ای که توسط کپجمینای در سال ۲۰۱۹ با مشارکت ۱۰۰ شرکت خودروساز انجام داده است، نشان می‌دهد این صنعت نه تنها در پنج سال آینده برنامه‌های بلندپروازانه‌ای دارد بلکه از سایر صنایع تولیدی صعودی‌تر است. این شرکت یک شاخص پذیرش کارخانه هوشمند ایجاد کرده است که اشتیاق برای کارخانه هوشمند را در پنج سال (۲۰۱۹-۲۰۲۳) نشان می‌دهد. صنعت خودرو دارای شاخص پذیرش ۱.۲ ، شبیه به تولید گسسته[۱] بوده، و از سایر صنایع جلوتر است.
 

در نتیجه، شرکت‌های خودروسازی قصد دارند در آینده سرمایه‌گذاری بیشتری از گذشته انجام دهند. در طول سه سال گذشته، آن‌ها حدود ۲.۲ درصد از درآمد را برای توسعه کارخانه هوشمند سرمایه‌گذاری کرده‌اند و طی سه سال آینده، این عدد به ۳.۵ درصد از درآمد افزایش می‌یابد (۶۲درصد افزایش). به طور کلی، فعالان صنعت خودرو درنظر دارند با سرعتی بیشتر از میانگین تولید جهانی (۳.۵٪ برای صنعت خودرو؛ ۳.۲٪ برای کل صنعت) سرمایه گذاری کنند.
با این حال شرکت‌های خودروسازی راهی طولانی تا تحقق کارخانه هوشمند در پیش دارند و این به علت وجود چالش‌هایی است که مانعی جهت دستیابی به اهداف هستند. این چالش‌ها به تفکیک OEM ها، تامین‌کنندگان و در مجموع در شکل زیر نمایش داده شده است.

در نهایت می‌توان اذعان کرد اقبال جهانی صنعت خودرو نسبت به فناوری‌های نوظهور و کارخانه هوشمند و همچنین سرمایه‌گذاری‌های گسترده، گواه حرکت سریع این صنعت در مسیر تحول دیجیتال است.

کلیدواژه ها

کلمات کلیدی: خودروسازی، صنعت خودرو، تحول دیجیتال، صنعت ۴.۰

منابع

  به اشتراک بگذارید