تحول دیجیتال در صنعت خوردو

پیشگفتار

اکثر رهبران دیجیتال صنایع مختلف به این مهم پی برده­اند که فناوری دیجیتال به سرعت در حال تغییر نقش خود از محرک کارایی حاشیه‌ای به فراهم‌کننده نوآوری‌های بنیادین و ایجاد تحول است.دیجیتالی شدن به واسطه فراهم آوردن فرصت‌های بی نظیری برای ایجاد و ثبت ارزش، منجر به تحولات گسترده و فراگیر در ابعاد مختلف کسب‌وکار شده و این در حالی است که خودِ دیجیتالی شدن منبع اصلی ریسک نیز به شمار می‌آید. رهبران کسب‌وکار در همه بخش‌ها با پیامدهای استراتژیک این تحولات در سازمان‌های خود، اکوسیستم صنعتی و جامعه دست و پنجه نرم می‌کنند. پیامدهای اقتصادی و اجتماعی دیجیتالی شدن مورد بحث است و پرسش‌هایی جدی در مورد تأثیر گسترده‌ تحول دیجیتال مطرح می‌شود.

نویسندگان

فخرالسادات غمخواری
کارشناس ارشد پروژه های فاوا شرکت مگفا
فاطمه سلیمانی روزبهانی
مشاور شرکت مگفا

دیجیتالی شدن به واسطه فراهم آوردن فرصت‌های بی نظیری برای ایجاد و ثبت ارزش، منجر به تحولات گسترده و فراگیر در ابعاد مختلف کسب‌وکار شده و این در حالی است که خودِ دیجیتالی شدن منبع اصلی ریسک نیز به شمار می‌آید. رهبران کسب‌وکار در همه بخش‌ها با پیامدهای استراتژیک این تحولات در سازمان‌های خود، اکوسیستم صنعتی و جامعه دست و پنجه نرم می‌کنند. پیامدهای اقتصادی و اجتماعی دیجیتالی شدن مورد بحث است و پرسش‌هایی جدی در مورد تأثیر گسترده‌ تحول دیجیتال مطرح می‌شود.
تحلیل‌های مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد نتیجه تحول دیجیتال در صنعت خودرو تا سال ۲۰۲۵، ۰.۶۷ تریلیون دلار ارزش برای فعالان صنعت خودروسازی و ۳.۱ تریلیون دلار مزایای اجتماعی است. به عبارت دیگر، ذینفعان این صنعت باید اولویت‌بندی پیشران‌های تحول دیجیتال را با توجه به این نکته که پتانسیل ارزش کسب شده برای جامعه سه برابر صنعت است، به انجام برسانند.
این گزارش سه مضمون اصلی دیجیتالی را در بر می‌گیرد که باعث تغییر در ارزش سراسر صنعت می‌شود: مسافر متصل (connected traveler)، وسایل نقلیه خودکار (autonomous vehicles) و سازمان/اکوسیستم. این گزارش، وضعیت فعلی این مضامین را ارزیابی نموده، تأثیرات کوتاه‌مدت و بلند مدت دیجیتالی شدن را بررسی نموده، و توصیه‌هایی برای فعالان صنعت خودرو خواهد داشت.
این گزارش سه سؤال کلیدی برای رهبران و سیاستگذاران صنعت مطرح می‌کند:
  • شهرها و دولت‌ها می‌توانند چه مشوق‌هایی را برای اولویت‌بندی خودرانی و یکپارچه‌سازی چندوجهی فراهم کنند؟
  • صنعت خودرو چگونه می‌تواند با ذینفعان بخش خصوصی و دولتی همکاری کند تا از راهکارهای اجباری تلماتیک* برای بیمه و خرید و فروش خودرو نجات یابد؟
  • صنعت خودرو چگونه می‌تواند دموکراسی تدریجی جریان سود از پلتفرم داده ایجاد کند، تا مزایای اجتماعی مانند کاهش تلفات و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را تسریع کند؟
    *Telematics: یک فناوری شامل ابزارهای ارسال، دریافت، ذخیره و تجزیه و تحلیل اطلاعات از راه دور می‌باشد که ابزار بسیار کارآمدی برای اداره یک سیستم حمل و نقل از راه دور است.

برای مشاهده کامل این مقاله می توانید آن را از لینک زیر دانلود کنید