آمادگی برای ورود به عصر انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال

همایش

همایش«آمادگی برای ورود به عصر انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال»  در تاریخ سه‌شنبه ۱۰/۱۰/۹۸ در سالن وفا غفاریان در مرکز آموزش سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد در این همایش که با حضور جمعی از اعضای وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایدرو، ایمیدرو، سازمان‌ صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، مگفا و نمایندگان صنایع از جمله ایران‌خودرو و سایپا برگزار شد، موضوعات مختلفی پیرامون موضوع انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتال مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
این همایش با سخنرانی جناب آقای عبداللهی؛ معاون برنامه‌ریزی و توسعه ایدرو با موضوعیت «رویکرد ایدرو به انقلاب صنعتی چهارم» آغاز شد. ایشان پس از اشاره به اهمیت موضوع، همکاری صنایع مختلف را به عنوان عنصری کلیدی در ایجاد آمادگی برای ورود به عصر صنعتی چهارم معرفی کردند. همچنین ایشان اظهار داشتند که برگزاری این همایش‌ها گامی مثبت در جهت شناخت مفهومی موضوع و ایجاد درک مشترکی از آن بین تمامی اعضای صنعت و کارشناسان این حوزه بر می‌دارد.
در بخش بعدی جناب آقای پوردهزاد؛ مدیر واحد خدمات مشاوره مگفا، به معرفی «اقدامات مگفا در حوزه انقلاب صنعتی چهارم» پرداخته و در همین راستا از پورتال مجمع پیشگامان صنعت ۴.۰ به طور رسمی رونمایی کردند.

همایش

در ادامه سرکار خانم مهرآسا؛ مدیر پروژه‌های فناوری اطلاعات مگفا، به طور گسترده به شرح «مفاهیم، ویژگی‌ها، فناوری‌ها و تاثیرات انقلاب صنعتی چهارم » پرداختند. در این بخش، ابتدا نسل‌های انقلاب صنعتی و تعاریف صنعت ۴.۰ از دیدگاه شرکت‌های مشاوره برتر و شرکت‌هایی چون بوش و زیمنس ارائه گردید. در ادامه فناوری‌ها و اجزای اصلی هرکدام از آن‌ها در صنعت چهارم به تفصیل شرح داده شد. در ادامه به ترتیب دستاوردهای بهره‌گیری از صنعت ۴.۰، اقدامات کشورها و چالش‌های کلیدی صنعت ۴.۰ با جزئیات تشریح شده و نمونه‌های کاربردی از کارخانه هوشمند به نمایش در آمد. در پایان ابعاد متاثر از انقلاب صنعتی چهارم معرفی و این تاثیرات از دیدگاه مجمع جهانی اقتصاد مورد بحث واقع شد.

همایش

در بخش بعدی سرکار خانم غمخواری؛ کارشناس ارشد پروژه‌های فناوری اطلاعات مگفا، در ابتدا به شرح موضوع « رویکرد اکوسیستمی به انقلاب صنعتی چهارم » پرداختند. ایشان در این بخش به ضرورت وجود اکوسیستم صنعت هوشمند پرداخته و تمامی ابعاد این اکوسیستم را مورد بررسی قرار دادند. در ادامه با طرح سرفصل «مراکز تعالی تحول دیجیتال» به شناخت مبانی و تعاریف مراکز تعالی اشاره کرده و این مراکز را به عنوان رکن کلیدی اکوسیستم صنعت هوشمند معرفی نمودند. در ادامه مراکز تعالی گوناگون در کشورهای ، هند، تایوان، ایتالیا و آلمان مورد بحث و بررسی واقع شد. در نهایت ایشان دستاوردهایشان از سفر به تایوان و بازدید از مرکز تعالی هوشمند این کشور را برای حضار ارائه و شرح دادند.
در پایان در بخش پرسش و پاسخ، سوالات مدیران و کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.